Phantom of the Opera får en åtta

nyhet_150926_4

Phantom of the Opera spelas på
Orpheum Theatre t o m den 4 oktober.

Hemma igen i säkert förvar. Säger det för det är lite läbbigt att röra sig på gator över 5th Street. Det är ”titta rakt fram och gå, bara gå rakt fram”. Phantom of the Opera var i alla fall värda sin 113 USD eller vad det nu var jag betalade. De sjöng väldigt, väldigt bra allihopa och ljudet var jättebra. Jag vill att ljudet ska dras på från alla håll när jag är på teater och konserter – det ska pumpas in i blodet och det gjorde det.

Innan jag åkte hemifrån kollade jag vad recensenterna skrivit om uppsättningen och det var sågning längs med fotknölarna, men det anser jag är orättvist. Det var bra och dekor, sceneri och kostym var absolut på topp – förutom då sång och musik som var mer än bra.

En åtta av tio möjliga ger jag musikalen. Phantom of the Opera kan inte jämföras med exempelvis Billy Elliot som jag i London gav en tolva på den 10-gradiga skalan, men det sjöngs så att håret reste sig tidvis och då kan jag inte klaga.

I programbladet som delades ut står det att Phantom of the Opera setts av 130 miljoner människor i 30 länder och 151 städer. Fler än 65.000 föreställningar har spelats på 14 olika språk. Musikalen har dessutom vunnit 70 större utmärkelser inom teatern, bland annat sju stycken 1988 Tony Awards.

Nu ska jag dricka en kopp te och sedan är det natti-natti härifrån. Uret visar 23:20 och jag måste hinna sova lite innan klockan ringer kring sex i morgon. Jag blir hämtad kl 8 utanför hotellet, men jag ska hinna gå min morgonrunda innan dess också. Återkommer! Natti!

