Kul att vara tillbaka i San Francisco

Så har jag ankommit till sista stoppet på den här resan – San Francisco. Det är en överbefolkad stad med stor trängsel på gatorna, men det är verkligen väldigt roligt att vara tillbaka.

nyhet_150926_1

Inflygning över San Francisco.
Jag bor vid den röda pricken.
Alcatraz är den gröna pricken.

Planet från Vancouver landade på utsatt tid och en timma senare satt jag på tåget in till stan. Klockan 13.45 checkade jag in på mitt favorithotell The Mosser och den här gången har jag minsann fått ”ett marginellt mindre litet” hotellrum. Det innebär att jag kan fläka ut resväskan och ändå har 1,5 kvadratmeter över. Lyx!

Rummet är verkligen inte stort, men det är mysigt och jag har precis frossat i en matig sallad som jag pimpade med sashami på tonfisk. Runt hörnet från hotellet ligger Westfield San Francisco Centre och i källaren finns en food court och en livsmedelsaffär av bättre klass och där var jag och plockade ihop min kombinerade lunch och middag.

Det jag hade tänkt göra idag tyckte jag inte att det riktigt fanns tid till så jag lade de planerna på hyllan och istället har jag varit runt i några affärer och fyndat sådant som stod på shoppinglistan. Ja, jag har fyndat även om dollarn är dyr. Jag var på Old Navy, Sketchers och en vända på Desigual – fast just där handlade jag inget för de måste ha id-kort med bild för att man ska kunna handla med kort så om jag ska ha det jag hade tänkt måste jag gå tillbaka, men det är bara två kvarter så det är ingen större ansträngning. Störst ansträngning är att trängas med alla andra som är ute i solskenet. Ca 18 grader tror jag att det är, men temperaturen faller nog nu framåt kvällen så det blir dunjacka.

Om en stund ska jag promenera iväg till Whole Foods Market lite längre ner på gatan för att köpa några äpplen till morgondagens utflykt till Napa Valley, lite mer vatten och så ska jag se om jag hittar carob nibs att ta med hem.

Klockan 20 börjar Phantom of the Opera och dit är det 3,5 kvarter att gå så det räcker att jag avviker från hotellet strax innan halv åtta.

Kameran var urladdad när jag kom hit, men nu har den legat till sig och känner sig redo inför morgondagens övningar i Napa. Några bilder blev det dock från luften innan den dog – orutinerat att jag inte laddade den under natten, men jag kände inte för att vara ordentlig – kika in under West Kelowna / Kelowna från ovan samt San Francisco / San Francisco från ovan för dagens bildskörd.

