Banff är en tolva på en tiogradig skala

Torsdag morgon och jag håller på att packa ihop mina pinaler i mitt högkvarter på Red Carpet Inn. Kvart över åtta har jag tänkt avvika från hotellet. Lite frukost äter jag också under tiden jag skriver detta. Fröröra med björnbär och tillskott av någon slags müsliblandning jag hittade i en mataffär. Mandelmjölk till det. En glutenfri macka eller två med hummus ska det bli också. Det går verkligen ingen nöd på mig.

nyhet_150924_1

Moraine Lake – fler bilder finns under rubriken Banff / Moraine Lake.

Dagarna i Banff är jag mycket nöjd med. Här är osannolikt vackert. Jag kan inte se mig mätt på bergen, inget är likt det andra. En del är nakna och grå, andra är skogsbeklädda, en del har inslag av gula löv och höjderna och topparna skiljer sig också. Det är verkligen en alldeles overklig natur här.

Jag kan absolut tänka mig att åka hit igen, men då på sommaren så att jag inte behöver frysa. Det är minusgrader på morgnar och förmiddagar, men igår var det nästan sommar från lunchtid och jag satt ute på Wild Flour och åt morots- och fänkålssoppa, en sallad och till dessert serverades en glutenfri chokladcookie. 10 CAD betalade jag för det. Wild Flour är ett bättre bageri där man också serverar lättare måltider. Öppet till kl 16.

Igår kväll åt jag indiskt för andra gången. Indisk mat är det bästa köket jag vet och smakerna är ”like heaven in my mouth”.

Banff är absolut inte bara en ort för vintersport. Det är säsong här året runt. Det finns hur många välpreparerade vandringsleder som helst och det är dem jag är intresserad av vid ett sommarbesök.

Banff Upper Hot Springs stod på programmet igår, men jag sparar det tills nästa besök. Det stör mig att jag inte var där igår, men kroppen är förkyld och jag fick näsblod när jag åt lunch och då vill jag hålla mig lite mer stilla. Det var ingen störtblödning, men det är ett väldigt stressmoment.

Nu måste jag lägga på ett kol! Missa inte bilderna från Banff Gondola – jag lade in dem igår!

